Τι είναι το alttext;
Το alt text ή αλλιώς εναλλακτικό κείμενο, είναι η περιγραφή μίας εικόνας η οποία παρέχει πληροφορίες για το περιεχόμενο της εικόνας αυτής. Σκοπός του alt text είναι να βοηθήσει τους χρήστες με προβλήματα όρασης αλλά και τις μηχανές αναζήτησης να αντιληφθούν το περιεχόμενο της εικόνας.
Για παράδειγμα:
Γιατί είναι σημαντικό το alttext;
Το alt text διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην εμφάνιση ενός website καθώς οι χρήστες με προβλήματα όρασης έχουν την ευκαιρία να καταλάβουν τι αφορά η ιστοσελίδα αλλά και βοηθά στην υψηλότερη κατάταξη της ιστοσελίδας στις μηχανές αναζήτησης καθώς μπορούν να «διαβάσουν» το περιεχόμενο της εικόνας.
Πιο συγκεκριμένα:
- Βελτιώνει την προσβασιμότητα και το UX
O αρχικός σκοπός του κειμένου alt της εικόνας ήταν να περιγράφει τις εικόνες σε χρήστες με προβλήματα όρασης που δεν μπορούσαν να δουν τι υπάρχει στις εικόνες (και επομένως να τις κάνει πιο προσβάσιμες για αυτούς). Οι επισκέπτες με προβλήματα όρασης χρησιμοποιούν συνήθως προγράμματα ανάγνωσης οθόνης ή προγράμματα περιήγησης που τους βοηθούν να κατανοήσουν καλύτερα τι υπάρχει στον ιστότοπο, συμπεριλαμβανομένου του οπτικού περιεχομένου, όπως εικόνες, βίντεο κ.λπ. Αντί να εμφανίζει την εικόνα στον χρήστη, ο αναγνώστης οθόνης εξετάζει το κείμενο alt της εικόνας και διαβάζει το περιεχόμενό της. Χάρη σε αυτό, οι χρήστες μπορούν να καταλάβουν τι υπάρχει στην εικόνα και να έχουν καλύτερη εμπειρία χρήσης στον ιστότοπο.
Το κείμενο Alt χρησιμεύει επίσης ως υποκατάστατο των εικόνων σε περιπτώσεις όπου δεν ήταν δυνατή η σωστή φόρτωσή τους (π.χ. λόγω αργής σύνδεσης στο διαδίκτυο ή άλλων τεχνικών προβλημάτων). Σε τέτοιες περιπτώσεις, το alt text μπορεί να βελτιώσει το UX και να παρέχει πληροφορίες σχετικά με το περιεχόμενο και τον σκοπό της εικόνας.
- Ενισχύει την κατάταξη της ιστοσελίδας στις μηχανές αναζήτησης
Το alt text δεν είναι σημαντικό μόνο από την άποψη του UX, αλλά βοηθά επίσης στο on-page optimization και στη γενικότερη θεματική συνάφεια.
Οι μηχανές αναζήτησης, όπως η Google, δεν μπορούν πραγματικά να “δουν” τις εικόνες μιας ιστοσελίδας – αντ’ αυτού, χρησιμοποιούν το alt text για να κατανοήσουν καλύτερα την εικόνα και τον τρόπο με τον οποίο σχετίζεται με το περιεχόμενο της σελίδας.
Σύμφωνα με τους επίσημους κανόνες της Google:
“Google uses alt text along with computer vision algorithms and the contents of the page to understand the subject matter of the image.”
Δημιουργώντας περιγραφικά και χρήσιμα κείμενα alt, οι εικόνες μπορούν να αρχίσουν να εμφανίζονται και να κατατάσσονται στην Αναζήτηση εικόνων της Google για τις σχετικές αναζητήσεις.
Πως γράφεται το alttext;
Κατά τη σύνταξη ενός καλού alt text, θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψιν διάφοροι παράγοντες.
Να θυμάστε: Ο σκοπός του χαρακτηριστικού alt είναι να βοηθήσει τα άτομα με προβλήματα όρασης να κατανοήσουν το περιεχόμενο της εικόνας, καθώς και να βοηθήσει τις μηχανές αναζήτησης, όπως η Google, να ανιχνεύσουν και να ευρετηριάσουν σωστά τις εικόνες σας.
Ακολουθούν κοινές πρακτικές και κανόνες που θα σας βοηθήσουν να επιτύχετε αυτούς τους 2 σκοπούς:
- Να είστε συγκεκριμένοι
Το alt text πρέπει πάντα να είναι όσο το δυνατόν πιο συγκεκριμένο και ακριβές.
Θα πρέπει να γράφετε μια σαφή περιγραφή της εικόνας, έτσι ώστε κάθε άτομο (ή μηχανή αναζήτησης) που δεν μπορεί να δει την εικόνα να έχει μια ολοκληρωμένη ιδέα για το τι υπάρχει στην εικόνα, καθώς και να κατανοήσει το πλαίσιο στο οποίο προστέθηκε η εικόνα.
Εάν η ίδια η εικόνα περιέχει σημαντικό κείμενο, αυτό θα πρέπει να γραφεί και στο χαρακτηριστικό alt – εκτός εάν υπάρχει στο κείμενο που περιβάλλει την εικόνα.
- Να γράφετε συνοπτικά
Το κείμενο Alt θα πρέπει να είναι συνοπτικό.
Παρόλο που το κείμενο πρέπει να είναι όσο το δυνατόν πιο συγκεκριμένο και περιγραφικό, δεν πρέπει να είναι γραμμένο σε μακροσκελείς προτάσεις. Οι χρήστες μπορεί να θεωρούν τα μακροσκελή κείμενα alt ενοχλητικά και εξαντλητικά.
Άλλωστε, η πλειονότητα των προγραμμάτων ανάγνωσης οθόνης ή των προγραμμάτων περιήγησης δεν διαβάζει κείμενα alt που είναι μεγαλύτερα από 125 χαρακτήρες.
- Αποφύγετε την υπερβολική χρήση λέξεων-κλειδιών (keywordstuffing)
Το γέμισμα του alt text με πολλές μη σχετικές λέξεις-κλειδιά μπορεί να υποβαθμίσει την εμπειρία του χρήστη. Επιπλέον, το γέμισμα με λέξεις-κλειδιά μπορεί να αποτελέσει ένδειξη για τις μηχανές αναζήτησης ότι ο ιστότοπος είναι ανεπιθύμητος και όχι χρήσιμος.
- Μην χρησιμοποιείτε εκφράσεις: «εικόνα από…»
Οι μηχανές ανάγνωσης οθόνης και οι μηχανές αναζήτησης υποθέτουν ήδη ότι η περιγραφή ανήκει στην εικόνα.
Επομένως, δεν χρειάζεται να χρησιμοποιήσετε τη φράση “εικόνα από…”- απλά αρχίστε να γράφετε την περιγραφή της εικόνας.
Από την άλλη, μπορείτε να περιγράψετε τον τύπο της εικόνας, αν αυτό είναι απαραίτητο για το πλαίσιο της ιστοσελίδας σας. Για παράδειγμα, αν έχετε μια σελίδα για έναν διάσημο ζωγράφο και το έργο του, μπορεί να είναι σκόπιμο (ή και απαραίτητο) να δώσετε πληροφορίες σχετικά με το είδος του έργου (π.χ. “εικονογράφηση του …”, “πίνακας του …”, κ.λπ.).